„Nici azi nu am reușit să trimit hârtiile alea! De ce nu are ziua 30 de ore? Sau măcar 26! Atunci sigur aș avea și eu timp să …..” Și aici completează cu ce vrei tu: să citesc, să merg la sală, să fac cursul de fotografie, să învăț pentru examenul amânat. Din păcate, dacă ziua ar avea 26 de ore, tot nu ți-ai găsi timp pentru tine. Pentru că ai continua să pierzi timpul cu veșnicele obiceiuri: un ochi aruncat pe facebook, un pic de bârfă cu colegele, eventual o ședință cu apă de ploaie. Acesta este adevărul, din păcate. Tu hotărăști cum îți organizezi timpul. Până nu stabilești și respecți niște reguli clare, în funcție de prioritățile tale, vei continua să te minunezi că a trecut ziua fără să știi când.
1.Elimină timpii morți (când stă în puterea ta)
Aici mă refer la timpul petrecut în ședințe fără sfârșit sau la întâlniri cu diverse cunoștințe/prieteni.
În ceea ce privește ședințele nu prea ai capacitatea de a le evita. Însă poți să te scuzi uneori pretextând un raport urgent cu termen limită – vei câștiga timp prețios. Dacă nu ai curajul necesar de a te sustrage ședinței, participă „non-activ”. Nu cu mult timp în urma am făcut parte dintr-un colectiv în care întâlnirile în care se bătea apa în piuă făceau parte din programul zilnic. Iar pentru mine, care lucram mereu cu termene-limită, ședințele ajunseseră motiv de anxietate. Până în ziua în care am realizat că sunt de fapt un moment prielnic (nu îți sună telefonul, șeful își ține discursul monoton) pentru a-mi clarifica sarcinile pentru ziua respectivă, a-mi stabili prioritățile și, eventual, programul de weekend. La final de ședință aveam deja lista de TO-DO scrisă și prioritizată.
Întâlnirile cu prietenii sunt mai ușor de evitat, dacă înveți să spui NU. Să le spui NU lor, dar să îți spui NU și ție. Pentru că este mult mai tentant să stai la taclale pe o terasă, cu o bere în față, decât să înveți un capitol pentru examen, cu picioarele în apă rece. Dacă știi că ai programul încărcat și altele sunt prioritățile tale, evită întâlnirile la care se dezbat veșnicele subiecte răsuflate. Teoretic nu trebuie să te justifici în fața nimănui, dar elegant este să explici că NU-ul tău are un motiv fundamentat. Dacă sunt prieteni adevărați, te vor înțelege. Iar dacă nu…ce îți mai pasă?
2.Folosește timpii morți
Dacă de ședințe și prieteni ne putem eschiva, din păcate de trafic și timpi de așteptare nu prea reușim. Însă putem să eficientizăm acest timp, dacă ne dăm un pic silința. De exemplu, programul meu include uneori un timp de deplasare în afara orașului, cu o durată de 30-45 de minute. În mod normal ar fi un timp mort, în care aș asculta la radio, să zicem. Însă din fericire există CD-urile cu cărți audio, de la clasici până la discursurile TED. Încearcă să asculți un audiobook de dezvoltare personală, care să nu îți solicite prea mult atenția în timp ce conduci. Ascultă-l din nou , din nou și din nou, în fiecare zi. Cu siguranță în curând vei începe să aplici în viața ta unele din principiile propuse de autor.
Stai la rând la un ghișeu (deși te-am învățat cum să eviți asta) sau în sala de așteptare la doctor? Poți avea descărcate pe smartphone una-două cărți audio cu care să îți umpli timpul. Sau poți avea cu tine în poșetă o carte din care apuci să citești câteva pagini. Sau poți fi eficientă completându-ți lista de TO-DO. Se uită cineva ciudat la tine pentru că citești în timp ce stai la rând? Așa, și?
3.Fă-ți o listă de TO-DO (Sau, mai pe românește, cu DE FĂCUT AZI)
Uneori pierdem timpul pentru că pur și simplu uităm că avem de făcut anumite lucruri, dealtfel importante. Sau nu facem unele lucruri importante pentru că pierdem timpul cu diverse. Oricum o spui, tot nu e bine. Soluția este LISTA DE FĂCUT AZI. Pentru o persoană care are de făcut mai mult de cinci lucruri într-o zi, lista TO DO este absolut necesară. Nu numai că vei fi mai organizată și nu vei mai uita ce ai de făcut, dar pur și simplu îți eliberează mintea de zumzetul „trebuie să fac și …., trebuie să fac și…”. Din momentul în care e scris pe hârtie, un lucru este mult mai clar și poate fi prioritizat, regândit și, mai ales, REZOLVAT!
Lista de TO-DO poate include orice: de la rapoartele de serviciu, până la luat hainele de la curățătorie sau sunat o prietenă de ziua ei. Important este să fie pus pe hârtie, ca să lase capul liber să gândească.
4.Stabilește un obiectiv al zilei
Soluția pe care am gasit-o pentru rezolvarea unei probleme din categoria „amânărilor”a fost să o fac să devină pentru mine OBIECTIVUL ZILEI. Ideea de bază este să îți stabilești că în acea zi vei rezolva o anumită sarcină pe care o tot amâni de ceva vreme. Și rezolvarea ei devine prioritatea ta numărul 1 în ziua respectivă, indiferent cât de încărcat îți este programul și cât de tare plouă afară.
„Obiectivul zilei” poate fi din orice arie a vieții tale – de la plata unei facturi, până la studierea unui capitol dintr-o carte, sau trimiterea unui email dificil. Pentru mine este metoda prin care am reușit să elimin amânările, iar mai multe amănunte găsești aici.
5.Blochează-ți timpul
Este un principiu de organizare pe care l-am citit pe blogul lui Ruth Soukup, care pentru ea a devenit un stil de viață. Eu l-am aplicat atât pentru relația cu oamenii din jurul meu, cât și pentru mine însămi.
O lungă perioadă de timp pentru mine a fost o problemă să îmi programez ședințele de kinetoterapie, pentru că niciodată nu găseam timp, iar cand aveam timp, nu mai erau ore disponibile la cabinet. Și am realizat că era doar lacuna mea de organizare și prioritizare a propriei persoane în relația cu ceilalți. Soluția am găsit-o prin stabilirea unui interval orar fix, în aceeași zi a săptămânii, programul și întâlnirile celelalte fiind organizate în funcție de acesta. Deși am crezut că nu va funcționa, am constatat că în timp mi-am format o rutină și eu, și colaboratorii mei.
În ceea ce privește blocarea timpului personal, pornește prin a-ți stabili o zi și o oră în care faci o anumită activitate importantă pentru tine. Dacă vrei să mergi la sală hotărăște că vei merge miercurea de la 18 la 20, iar asta fie fie ferm stabilit, indiferent de ce alte probleme sau tentații ar apărea. Eu mi-am stabilit că duminica dimineața scriu pentru blog, sau mă documentez asupra subiectelor care mă interesează. Este una din plăcerile mele – duminică dis-de-dimineață îmi iau cafeaua și mă apuc de scris. 🙂
6.Trezește-te de dimineață
Da, așa este, nu e chiar ușor. Recunosc, nu mă pot trezi la 5 dimineața, deși mi-am propus asta. Se pare că metodele aplicate nu au funcționat. În schimb, am reușit să mă obișnuiesc să mă trezesc la 6,30 sau chiar mai devreme. Asta îmi oferă timpul necesar pentru a mă pregăti și să ies pe ușă la ora 7,00 -7,05. Astfel, evit traficul de la ora de vârf și reușesc să ajung la birou în 5-7 minute. Deci nu doar că am câștigat cele 20 de minute de blocaj în trafic, dar le folosesc eficient la birou. Ca să nu mai aduc vorba de benzină și nervii consumați cu bizonii furioși.
Dacă îți propui să înveți să te trezești la ora 5 dimineața, te poți înscrie în grupul 5AM. Însă reține că nu e de joacă – dacă lipsești la apelul de dimineață te exclud fără milă. 🙂
7. Autodisciplina
Autodisciplina este de căpătâi dacă vrei să realizezi ceva. Și autodisciplina se formează, atât cu propria persoană, cât și cu cei din jurul tău.
Dacă îți impui să fii punctual la întâlnirile programate vei primi aprecierea colaboratorilor tăi. Aceasta va arăta că pui preț pe timpul tău, dar și pe timpul lor. Iar reciproca este valabilă, deasemenea. Dacă un cunoscut își perpetuează obiceiul de a întârzia la întâlnirile stabilite poți aplica una dintre următoarele metode:
– în momentul în care stabiliți locul și data întâlnirii îi spui clar că ai doar un timp limitat la dispoziție; dacă întârzie îl anunți că vei pleca fix la ora convenită pentru finalizarea întâlnirii;
– stabilești întâlnirea la biroul tău/la tine acasă, astfel încât să poți face altceva în timpul de așteptare (iar dacă obiectează asupra locului impus de tine, îi explici clar care este motivul alegerii );
8. Limitează timpul petrecut pe social-media
Există studii recente care afirmă că sunt oameni care își verifică telefonul de câteva sute de ori pe zi. Verificarea telefonului a devenit o obișnuință încât nici măcar nu mai conștientizăm când am atins ecranul smartphone-ului. Iar asta conduce la a pierde noțiunea timpului și, implicit, la ineficiență.
Dezactivează notificările de pe telefon. Până la urmă, chiar trebuie să vezi pe loc cine ți-a dat like la poză? Sau să verifici emailul în care a mai intrat doar o altă ofertă la parfumuri? Dacă ai primit un email cu adevărat urgent, expeditorul te va suna pentru a te atenționa asupra acestuia. Iar conversațiile seriose nu se poartă pe messenger, nu?
Dacă nu te poți stăpâni, dă unfollow pritenilor de pe facebook care îți umplu ecranul cu poze ce sugerează probleme emoționale. Chiar nu vrei să știi cum arată cafeaua lor în fiecare dimineață, cât de mare era porția de ciolan cu fasole, sau să te izbească în ochi un selfie care pare să fi fost destinat unui site pentru adulți.
9. Nu te implica în prea multe proiecte
Fie că îți sunt proiecte dragi cu adevărat, sau sunt doar consecința faptului că nu ai putut să spui NU la momentul potrivit.
Să zicem că ai primit solicitarea de a te implica într-un proiect pentru copii cu nevoi speciale și simți că asta te face împlinită. Însă programul tău de la serviciu este destul de încărcat, mai ales în anumite perioade, iar asta îți aduce un sentiment de frustrare atunci când nu poți răspunde cerințelor fundației. Acoperirea programului propus de fundație ar însemna îndeplinirea sarcinilor de serviciu cu superficialitate. Soluția ar fi să stabilești un interval orar clar în care poți fi disponibilă copiilor. Astfel, nu vei mai primi solicitări doar pentru că o altă colegă nu are chef să iasă din casă și, totodată, vei simți că îți atingi un scop nobil al vieții.
10. Acordă-ți timp ȚIE!
Multe din noi suferim de păcatul autoneglijării. Ne preocupă și vrem să rezolvăm toate problemele de la muncă, de acasă, plus temele copiilor.
Fă-ți timp să te programezi la doctor – pentru că vrei să aibă cine rezolva problemele și peste zece ani, nu?
Fă-ți timp să te îngrijești, chiar și un pic – pentru că vrei să arăți bine și să fii atrăgătoare.
Fă-ți timp să te odihnești – pentru că bateriile trebuie încărcate dacă vrei să funcționezi în continuare.
Dacă măcar câteva din ideile de mai sus ți-au trezit interesul, încearcă să le aplici în programul tău zilnic. Alege-o pe cea care ți se pare cel mai ușor de adoptat și începe chiar de mâine. Continuă până îți devine o obișnuință, și abia apoi încearc-o pe următoarea.
Cu timpul, vei vedea că ești mai organizată și lucrurile se vor rezolva mai ușor. Succes!
sursa foto: pixabay