BANII CASEI ORGANIZARE

Cum să scapi de vrafurile cu hârtii

Toți avem. Un sertar de la bibliotecă, o cutie de depozitare ori măcar o cutie de pantofi care în curând va da pe dinafară de hârtii din cele mai diverse – de la facturi și rețete medicale, până la flyere cu meniuri sau abonamente la sală. Și cel mai ciudat este că niciodată nu avem curajul să răsturnăm cutia aia în mijlocul camerei și să facem ordine în ea odată pentru totdeauna.

Iar unul dintre motivele pentru care nu luăm inițiativa este că nu știm exact cum să le organizăm, ce anume să păstrăm și cât timp ar trebui ținute diversele tipuri de documente. Reprezintă o adevărată provocare să sortezi toate acele hârtii și să decizi ce anume merită păstrat și care ar fi forma optimă de organizare. Însă nu este chiar atât de greu și nu îți trebuie mai mult de două-trei ore într-o dupăamiază ca să pui actele alea în ordine. Iată cum procedez eu.

Cum să scapi de vrafurile cu hârtii

Acum, fie că este vorba de teancul adunat pe frigider, fie că îți iei inima în dinți și „ataci” sertarul în care păstrezi toate cele posibile, procesul e oarecum similar. Doar cantitatea de răbdare necesară diferă, pentru că va trebui ca fiecare hârtie să fie analizată și sortată în consecință.

Cele patru categorii de clasificare sunt următoarele:

  • de aruncat direct la gunoi (deși recomandabil ar fi să încerci selectarea hârtiei într-o cutie pe care să o dai la reciclat)
  • de distrus / tocat
  • de păstrat/îndosariat
  • de „rezolvat”

Pornim, de exemplu, de la teancul obișnuit adunat pe masa din bucătărie, format din ceea ce ai luat fie din cutia poștală, fie din poșetă sau agendă. Acesta se compune de cele mai multe ori din reviste ale supermarketurilor, pliante, flyere, plicuri cu facturi, chitanțe de bancomat, bonuri de la POS pentru cumpărăturile achitate cu cardul, diverse notițe/bilețele din agendă. Prefer să sortez aceste hârtii în fiecare seară sau măcar la interval de două zile, astfel încât să nu se adune prea multe și să știu exact ce am de făcut în perioada următoare.

Trierea mea este rapidă:

  • orice înseamnă revistă/pliant/flyer ajunge la gunoi; excepțiile sunt foarte rare și atunci oferta va fi păstrată în agățătoarea pentru facturi de plată;
  • facturi care urmează a fi plătite (pentru care nu am opțiunea de plată cu aplicația sau prin plată automată) – sunt agățate în suportul cu cleme de deasupra mesei, astfel încât să le am la vedere și să le achit în termen;
  • facturi care au fost achitate, sau pe care le voi achita prin aplicație sau debitare directă a contului – vor merge direct în sertarul cu documentele casei, de unde vor fi sortate ulterior;
  • bonurile de cumpărături la POS și chitanțele de la ATM pentru depunerea/ridicarea banilor se păstrează în același sertar al documentelor;
  • notițe, cărți de vizită care au informații pe care intenționez să le folosesc în scurt timp – se agață la vedere cu facturile de plată – ele vor fi aruncate după ce voi îndeplini sarcina necesară: telefonat, dat email etc

Dacă, în schimb, acțiunea de triere are ca obiect sertarul cu actele familiei, selecția o fac cu mult mai multă atenție, pentru că fiecare document care a ajuns acolo are însemnătatea lui. Așadar, fiecare va trebui să fie păstrat pe o anumită perioadă de timp, diferită în funcție de importanța lui și de o eventuală utilizare ulterioară.

Cât timp ar trebui să păstrezi facturile de utilități?

În cazul meu, în funcție de tipul de facturi, perioada de păstrare diferă:

  • factura de telefon mobil este emisă pe firmă, deci va fi trimisă la contabilitate;
  • factura de internet are aceeași valoare în fiecare lună și este achitată prin debitare directă a contului, deci am renunțat chiar și la ideea de a o printa; câtă vreme primesc mesajul că banii au fost trași din cont și factura a fost achitată totul este ok; o pot găsi oricând în contul de utilizator de pe site-ul furnizorului;
  • facturile de apă, energie electrică și de gaze, deși le achit prin aplicație, prefer să le păstrez și pe cele primite prin poștă în format de hârtie; consider că e practic să le păstrezi aproximativ un an pentru că periodic poți face o analiză a consumurilor familiei tale:
    • vezi fluctuația consumului de gaz în perioada de iarnă, în funcție de care să iei o decizie a termoizolării mai bune a casei;
    • observi ce impact a avut schimbarea becurilor asupra consumului de energie electrică, sau achiziționarea unui electrocasnic dintr-o clasă de consum economic;
    • identifici o eventuală deteriorare a instalațiilor sanitare, care a condus la un consum mărit de apă :(((
    • nu în ultimul rând, poți verifica tu corectitudinea furnizorilor (mai ales dacă ai activat serviciul de plată prin debitare directă) – despre povestea asta am scris aici.

Pentru facturile cu perioadă de păstrare de un an, am optat pentru așezarea într-o mapă de carton, prinse cu o clemă pe fiecare tip.

Cât timp ar trebui să păstrezi chitanțele de retragere/depunere numerar la bancomat, bonurile de cumpărături la POS?

 Dacă utilizezi aplicația băncii, sau îți verifici contul online, poți arunca chitanțele/bonurile odată ce ai văzut operațiunea executată corect pe cont.

Dacă ai optat să primești extrasul de cont prin poștă sau la bancă, atunci va trebui să păstrezi toate chitanțele și bonurile, pentru a le confrunta cu extrasul de cont. Dacă totul este în regulă, atunci poți să le arunci. Exceptând situațiile în care ai depus banii în contul unei alte persoane și vrei să păstrezi dovada. Așa, preventiv.

Iar „aruncatul” înseamnă „tocat” sau rupt mărunțel – pentru că nu vrei să afle și alții situația ta financiară.

Cât timp ar trebui să păstrezi extrasele de cont și rapoartele de activitate ale cardurilor de cumpărături?

Până acum două-trei luni acordam foarte puțin timp studierii extraselor de cont, dat fiind că mă bazam pe faptul că știu cum stau cu banii, îmi făceam calculele în minte și în aplicația de buget. Totodată, porneam de la premisa de corectitudine a băncii. Așadar, nu stricam hârtia cu extrasele de cont, cărora nu prea le vedeam rostul.

Însă lucrurile s-au schimbat după ce am avut următoarele episoade neplăcute, cu aspecte la care și tu ar trebui să dai atenție (că mai bine înveți din greșelile altora și nu din ale tale, nu?):)

  • recunosc, am folosit cardul de credit în vacanță – o vacanță neplanificată și nebugetată – dar orice ocazie să petreci timp cu copilul trebuie folosită din plin! și nu regret nicio secundă 🙂 ; la data scadenței sumei de plată, din neatenție am rambursat suma rotunjită în minus, respectiv cu 1-2 lei mai puțin decât era menționat pe raportul de activitate al băncii; la următorul extras de cont – surpriză! – apare de plată o dobândă de vreo 30 de lei, pe care am descoperit-o aproape întâplător și căreia nu i-am găsit nicio explicație la prima vedere (nu avea cum să se calculeze așa dobândă la 2 lei card neacoperit); după  telefonul de rigoare am aflat de la angajatul băncii că, datorită nerambursării sumei INTEGRALE mi-a fost calculată dobândă pentru întreaga sumă, pentru întreaga perioadă de grație și nu doar pentru cei 1-2 lei neacoperiți de plată; se pare că banca modificase clauzele contractuale, iar eu nu acordasem suficientă atenție, mai ales în condițiile în care nu mă confruntasem cu această problemă anterior;
    • Concluzia: urmărește cu atenție toate sumele de pe extras, sume pe care la o verificare superficială le treci cu vederea, întrucât știi că ai achitat corect datoriile – este posibil să ai surprize neplăcute;
  • la un moment dat solicit de la bancomat ridicarea unei sume și apare mesajul tragi-comic FONDURI INSUFICIENTE; fiind 100% convinsă că suma există pe cont am cerut explicații funcționarului bancar, care m-a lămurit repede că de fapt nu ajungeau banii pentru comisionul de retragere numerar; paaaiii…care comision? eu am pachet cu comision ZERO! paaaiii…cam aveți dreptate….figurați cu pachetul de comision zero…dar v-au fost reținute comisioane; hopaaa!! și apucă-te de răscolit după extrasele de cont, solicită duplicate de la bancă etc, etc pentru niște sume mici pe care le ignorasem în aplicație, dar care în total s-au ridicat la peste 100 de lei;
    • Concluzia: păstrează extrasele bancare, verifică-le și solicită clarificări la bancă – este dreptul tău și nu trebuie să îți fie rușine;
  • pe fugă fiind, achit cu cardul la benzinărie; se pare că nu a mers bine cardul și angajata îmi solicită repetarea operațiunii; inspirată fiind (mai mult din folclorul urban) păstrez ambele bonuri de la POS, iar surpriza a fost că în aplicație apărea blocată suma dublată; din fericire în următoarele 24 de ore situația s-a clarificat de la sine, fără să mai fac solicitare la bancă;
    • Concluzia: păstrează toate recipisele de la POS, până apar operațiunile în extras (poate dura și 3-4 zile calendaristice, în funcție de banca ta și a furnizorului).

Cât timp ar trebui să păstrezi chitanțele de rambursare a creditelor?

 Din experiență proprie pot să spun că trebuie păstrate până în ziua în care achiți ultinul leuț din creditul respectiv. Mai ales dacă ai solicitat o modificare a clauzelor de creditare – scurtarea perioadei de rambursare, rambursare în avans, perioade de grație etc. Le așezi cronologic, după data plății și le prezinți funcționarului bancar la orice neclaritate în ceea ce privește soldul de rambursat. Ia în calcul că angajații băncilor se schimbă, apar persoane noi care nu știu istoricul contractelor sau care pur și simplu nu își dau silința – pentru că nu sunt banii lor în joc.
La finalizarea creditului solicită băncii un document din care să rezulte că au fost achitate toate datoriile. De ce spun asta? Pentru că au fost situații în care unele persoane au descoperit cu groază că se aflau pe lista neagră a băncilor pentru că pur și simplu nu luaseră în calcul faptul că mai aveau de achitat și un comision de 10 lei, sumă pentru care banca i-a raportat ca „rău-platnici”. Iar ștergerea din Biroul de Credit nu este una dintre cele mai plăcute și ușoare activități, mai ales dacă te presează obținerea unui nou credit.

Cât timp ar trebui să păstrezi fluturașii de salariu?

Trăind în epoca informaticii ar trebui să pornim de la ideea că nu are niciun rost să păstrezi documente ale căror informații se regăsesc în format electronic. Eiii…nu e chiar așa, din păcate! Am descoperit cu mare neplăcere că informațiile referitoare la niște contracte part-time nu figurează la Inspectoratul Teritorial de Muncă, deși știu 100% că am dus toate documentele personal. Este adevărat că mai am ani mulți până voi ieși la pensie, însă la acel moment cu siguranță informațiile vechi de 30 de ani vor fi și mai greu de colectat. Cu atât mai mult cu cât o parte din firmele la care am lucrat poate se vor și închide între timp.

Concluzie: cereți angajatorilor adeverințe cu veniturile realizate an de an și păstrați-le împreună cu celelalte documente privind vechimea în muncă și veniturile realizate. Nu are ce strica.

Pont de specialist: la încetarea unui contract de muncă angajatorul este obligat prin lege să elibereze o adeverință cu vechimea și veniturile realizate de salariat pentru perioada lucrată în respectiva firmă.

Cât timp ar trebui să păstrezi declarațiile fiscale și cele de impozit pe proprietate

Din experiențele nu tocmai plăcute pe care le știu (datorită profesiei), cred că este cel mai bine să păstrezi declarațiile fiscale, cele de declarare a proprietăților, precum și chitanțele pentru plata impozitelor pentru o perioadă nedeterminată de timp. Chiar nu glumesc deloc! Trecând peste faptul că pot exista probleme cu serverele respectivelor instituții, documentele păstrate de tine te pot ajuta pentru dovedirea plății unor contribuții, a stagiului de cotizare la pensie sau chiar la dobândirea unei proprietăți cu istoric incert.

Concluzie: Ținând cont de faptul că există doar 3-4 documente de acest tip într-un an, rezultă că în câteva zeci de ani va rezulta cel mult un biblioraft subțirel.

Cât timp ar trebui să păstrezi prescripțiile și buletinele de analize medicale

Aici depinde foarte mult de istoricul medical al fiecărei persoane. Personal, am optat pentru păstrarea documentelor și investigațiilor (radiografii, RMN etc) legate de intervențiile chirurgicale pe care le-am avut de-a lungul timpului. Rezultatele analizelor medicale care mi-au ieșit bine au fost aruncate, pentru că nu am considerat că sunt reprezentative. Abia după ce m-am confruntat cu problema alergiilor am păstrat rezultatele de la laborator, pentru a fi urmărită evoluția acestora de către medic, după fiecare tip de tratament urmat.

Așadar,

Dacă tot se apropie curățenia de primăvară, ia-ți inima în dinți, fă o cană de cafea și pune-ți playlistul favorit. Răstoarnă sertarul în mijlocul camerei și promite-ți că nu renunți până nu pui fiecare hârtiuță la locul ei bine stabilit și ordonat. Spor!!

 

 

 

Please follow and like us:
error

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *