ORGANIZARE

10 idei pentru a-ți ușura viața de zi cu zi

Au fost momente în care mă simțeam copleșită. Nu puteam să mai țin pasul cu problemele. Fie că era vorba despre datorii, ordinea din casă, atenția acordată copilului, sau lipsa cronică de timp pentru propria persoană. Și lucrurile nu păreau să se îmbunătățească vreodată. Dar timpurile acelea au trecut și lucrurile au început să se așeze pe făgașul normal, după ce am făcut câteva eforturi de a găsi soluții pentru a-mi ușura viața de zi cu zi. Pe unele din ele le-am aflat citind, pe altele din propria-mi experiență. Cu siguranță pe toate mi-aș fi dorit să le fi aplicat mai devreme.

Dacă și tu te zbați să pui lucrurile cap la cap și să îți simplifici viața, aruncă un ochi pe ideile mele. Până la urmă nu durează nici cinci minute să le citești. Cam cât un calup de reclame, nu? Ș)

 

1. Stabilește ce este CU ADEVĂRAT important:

Da, așa este, totul este important și mai ales urgent!! Să pregătești mâncarea pentru a doua zi, să ajuți copilul la lecții, să faci ordine în dulap, să schimbi florile din jardinieră etc Și undeva, depaaaarte, cursul acela ce îți va oferi atestatul obligatoriu promovării tale la muncă.

Pentru că ziua are fix 24 de ore, iar tu le aloci în funcție de lucrurile „urgent” de rezolvat și nu de lucrurile „important” de rezolvat.

Reanalizează care sunt cele mai importante domenii din viața ta. Îți aloci suficient timp pentru fiecare în parte? Și dacă nu, cei din jur îți sunt recunoscători pentru sacrificiile tale?

Regândește-ți programul zilnic și include acțiuni care sunt cu adevărat semnificative pentru obiectivele tale. Stabilește-le intervale orare clare și aranjează restul sarcinilor zilnice în funcție de acestea.

Fă-o treptat! Pentru că dacă brusc vei lăsa toate treburile casei vraiște doar pentru că te-ai înscris la un curs online sau te-ai apucat de alergat e posibil să nu ai cea mai bună reacție din partea familiei.

Explică și motivează! Explică familiei tale de ce este important să faci acele activități în detrimentul celor cu care erau obișnuiți. De exemplu, dacă faci cursul, vei avea o poziție mai bună la muncă, deci vor fi bani mai mulți pentru vacanțe, jucării etc. Sau – trebuie să slăbești pentru că vrei să fii mai sănătoasă și să puteți merge cu rolele împreună. Important este să înțeleagă că acum nu sunt mai puțin importanți pentru tine.

Spun asta din experiența de mamă singură cu două job-uri și cu ceva examene de dat 🙂

2. Automatizează:

Aplicațiile alea de pe telefon pot fi foarte folositoare. Te pot ajuta să scapi de multe drumuri prin oraș. Sau pur și simplu te vor ajuta să ai mai puține lucruri de făcut.

Iată ce poți automatiza:

  • plata facturilor (chiar nu îi pot înțelege pe oamenii care pierd ore din viață stând la rând pentru a plăti facturile)
  • rambursările la cardul de cumpărături (stabilești o sumă lunară și data de transfer)
  • plățile recurente (orice plăți lunare în sumă egală – fie un ajutor pentru părinți, fie alimentarea contului copiilor)
  • plata asigurărilor personale (toate companiile de asigurări au conturi deschise la bancile importante, pentru a se putea face viramente automatizate în timp cât mai scurt)
  • viramentele în conturile de economii (stabilești suma și data în care să aibă loc viramentul – este calea cea mai sigură a economisirii lunare temeinice)
  • programările la medic – există clinici unde programările periodice pot fi făcute prin aplicație, fără dat telefoane și contrazis cu asistenta

3. Stabilește-ți rutine simplu de urmat: 

Dacă ai citit prin reviste despre rutina de dimineață care înseamnă 15 minute în poziția lotus și apoi un smoothie din vlăstari de grâu, sigur te-a bușit râsul. Pentru că tu ai copii de îmbrăcat, pachețele de pus și trafic de înfruntat.

Dar tot rutină de dimineață poate fi și:

  • făcut patul – 30 de secunde (cearșafurile de pat cu elastic sunt o minunată invenție)
  • 20 de mișcări de stretching – 60 de secunde (direct în pijamale, fără salteluță de yoga)
  • o cană mare de apă călduță cu lămâie – 30 de secunde (primul lucru de cum ai făcut ochi și ai intrat în bucătărie)
  • o cană de smoothie din castravete, apio, spanac și avocado – 20 de secunde (secretul este că îl faci cu o seară înainte și îl păstrezi la frigider)
  • scos punga cu gunoi lângă ușă – 5 secunde

Poate nu seamănă a rutină de vedetă, dar te ajută din două puncte de vedere: al sănătății tale și al ordinii în casă.

Ideea este să fie simplă și să ajungi să faci toate acțiunile pe pilot automat. Creierul tău pe jumătate adormit nu trebuie să mai depună efort pentru a se concentra la aceste activități. Asta înseamnă rutină, de fapt!

Și analizează ce ai putea introduce treptat în rutina ta zilnică, în domeniile care te preocupă: sănătate, ordine, echilibru, bugetul familiei etc

4. Aruncă din lucruri: 

Sau măcar pune-le la locul lor. Să nu mai ocupe spațiu pe blatul din bucătărie sau pe biroul de lucru. Pentru că sunt sursă de nervi (când nu ai spațiu să gătești ca lumea) și consumatoare de timp (pentru că toate acele suporturi de mirodenii, de ustensile sau de rechizite trebuie curățate mereu).

Ia-ți inima în dinți și atacă raftul ăla de sus din cămară care e plin cu caserole, cutii goale și pungi.  Aruncă jumătate din ele. Vei vedea că nu o să-ți mai cadă nimic în cap când vei căuta ceva pe acolo (zic din experiență).

Cu cât vei scăpa de lucrurile nefolositoare, cu atât mai simplu va fi: să cauți ceva, să așezi ceva, să faci curățenie etc.

 

5. Eliberează-ți mintea:

Dacă vrei să îți ușurezi viața, eliberează-ți mintea!!

Am avut perioade în viață când mintea mea semăna cu o mașină de spălat. Fix așa mă simțeam: într-o rotire permanentă, cu ușoare pauze și cu perioade de centrifugare. Și nu părea să ajungă vreodată la sfârșitul ciclului de spălare. :))

Dar lucrurile s-au așezat, în timp.

Și acum mai am perioade aglomerate (în definitiv am două job-uri, iar în unele perioade chiar trei). Însă am învățat cum să gestionez și să prioritizez problemele.

Acum știu că pentru fiecare om problema lui este cea mai importantă, însă nu mă mai jenez să întreb cât de urgentă este aceasta (va fi oricum rezolvată, doar ca să știu pe ce loc o pun).

Acum știu că poate cineva este furios din alt motiv și se manifestă nervos față de mine, și nu o mai iau personal.

Acum știu că nu trebuie să mai încerc să mulțumesc pe toată lumea, pentru că oricum unii nu vor aprecia efortul meu.

Și acum am perioade aglomerate. Cu emailuri de răspuns, telefoane de dat, promisiuni de ținut, plus sarcinile curente de rezolvat. În perioadele aglomerate m-am autoeducat să fac liste de „treburi de făcut”. Nu „sarcini importante de rezolvat” ci lucruri mici de făcut, pe care le ignori nefiind importante, dar care îți macină mintea ca un scârțâit la mașină.

Nici nu mi-am dat seama cât de eliberator poate fi pentru mintea mea să scriu în notițele de pe telefon (varianta cea mai la îndemână) chestii de genul: dat înapoi cartea lui Sorin, aruncat ghiveciul cu dalia uscată, spălat filtrul la centrală, pus bulbii de flori, de sunat la bancă, de cusut tivul la rochie etc etc. Pare o prostie, dar nu este deloc așa. Eu doar confirm ceea ce au spus specialiștii cu experiență: șterge-ți problemuțele din minte scriindu-le pe ceva. Așa nu riști să le uiți, dar nici nu îți mai bâzâie în creier ca un țânțar în miez de noapte.

Și vei vedea cât de repede le rezolvi odată scrise: pentru că de fapt ele rămâneau în mintea ta într-o continuă listă de așteptare.

 

6. Fă-ți ordine în calculator: 

Calculatorul tău e câteodată motiv de enervare?

Cauți fișiere pe care nu știi unde le-ai salvat și nici măcar cu ce nume? Ai emailuri necitite de luni de zile? Pe desktop ai atâtea fișiere încât abia mai găsești un loc să pui degetul? Atunci nu trebuie să te miri că pierzi timp și te enervezi.

Stabilește-ți un sistem în care să îți organizezi fișierele și emailurile pe foldere.

Eu am stabilit două foldere de baza: FIRME și CRISTINA. În primul sunt salvate pe foldere după denumire firmele-client, iar în al doilea sunt fișiere personale. În folderul cu fișiere pentru serviciu selectez din când în când folderele pe care nu le mai folosesc și le transfer în minunatul folder Z_VECHITURI. Așa nu mai am de defilat n-șpe foldere în care nu am mai lucrat de șase luni. Și nu uita să arhivezi pe un stick măcar o dată pe lună.

Și cireașa de pe tort: în mobilul tău câte aplicații sunt pe care nu le mai folosești și care îți ocupă spațiul degeaba? 🙂

 

7. Fă-ți liniște în suflet: 

De câte ori nu te-a măcinat zile în șir o vorbă răutăcioasă a unei colege? Cu atât mai mult cu cât a fost spusă din pură răutate și fără niciun motiv real? Sau o știre negativă de la jurnalul tv? Sunt emoții negative care ne mănâncă sufletul așa cum un vierme roade un măr. Și ne reduc din capacitatea de concentrare, cheful de muncă și, în definitiv, din  bucuria de a trăi!

Dacă vrei să îți ușurezi viața elimină din viața ta:

  • bârfa și bârfitorii (bârfa despre alții nu îți aduce niciun folos, deoarece nu ai certitudinea faptelor și, mai mult decât atât, poți fi sigură că și tu faci obiectul bârfei acelor persoane)
  • oamenii negativi (oricum s-ar alinia planetele și oricât de frumos ar lumina soarele lor tot nu le convine ceva – iar asta poate fi contagios, câteodată, sau măcar agasant – și chiar nu merită atenția ta)
  • pisălogii și încăpățânații (oameni care nu acceptă nicicum ideile altora, și țin cu tot dinadinsul să îți demonstreze că ești prost pentru că nu accepți ideile lor – nu are rost să pierzi timpul contrazicându-te cu ei)
  • știrile și emisiunile tv – nu vreau să generalizez, dar foarte multe din emisiunile tv sunt încărcate de ură și încrâncenare din care la final nu rezultă nimic bun; dacă vrei să faci o schimbare manifestă-ți dreptul la vot sau implică-te într-un proiect social în care crezi cu adevărat

Viața de zi cu zi nu e doar cu floricele roz, dar ține doar de tine să nu o încarci cu și mai multe lucruri negative, pentru că este decizia ta ce citești, ce asculți sau la ce programe te uiți. Eu am zece ani de când nu mă uit la programele tv și pot să îți spun că se simte diferența!

 

8. Află-ți „De ce-ul

Să ai obiective bine definite reprezintă una dintre căile de bază ale dezvoltării tale personale pe diverse planuri.

Dar obiectivele pe care ți le-ai stabilit te definesc cu adevărat? Îți umplu sufletul de entuziasm și energie?

Îți dorești cu adevărat să le atingi, sau îți place mai mult ideea de a cocheta cu ele?

Vrei să alergi un maraton pentru a-ți demonstra ție că îți poți depăși limitele, sau doar pentru că și colegii de birou s-au înscris?

Vrei să slăbești 20 de kg pentru a fi mai sănătoasă pe termen lung, sau pentru a-l ține pe iubit lângă tine?

Casa aceea cu etaj pentru care plătești de te spetești o vrei cu adevărat pentru familia ta, sau doar ca să arăți rudelor ce bine ai ajuns?

Analizează cu sinceritate deplină obiectivele pe care ți le-ai propus și vezi dacă îți definesc valorile în care crezi cu adevărat. Este posibil să ajungi la concluzia că un obiectiv pe care ți-ai dorit dintotdeauna să îl atingi să nu mai fie reprezentativ pentru tine la momentul actual. Merită obținerea lor tot consumul de timp și energie pe care le aloci? Nu e niciodată prea târziu să te răzgândești. Pentru că nimic nu este mai demoralizant decât să constați că ai depus efort pentru un scop care nu merita, de fapt.

 

9. Învață să spui „Nu”:

Îți este greu să refuzi? Fie că este vorba de o activitate cu școala a copilului, fie de o vizita la niște prieteni? Poate că ai răspuns DA automat, fără să analizezi prea mult, sau este doar dorința ta de a nu-i dezamăgi pe cei dragi.

Dacă în ceea ce privește școala nu ai prea multe variante, vizitele și ieșirile în oraș pot fi evitate dacă nu îți dorești cu adevărat. E de la sine înțeles că după o săptămână cruntă de muncă nu îți dorești să petreci trei ore cu oameni pe care nu îi agreezi în mod deosebit.

O metodă elegantă este de a nu accepta invitația „din prima”, lăsându-ți o portiță în funcție de programul pe care îl vei avea. Și, luând în calcul aceasta, să refuzi ulterior invitația. Dar ia în calcul că nu este politicos să anunți că nu mai ajungi cu doar două ore înainte de momentul vizitei, mai ales dacă este un grup mic de cunoștințe. Gândește-te că gazda s-a pregătit, posibil să fi și comandat diverse, iar un refuz pe ultima sută de metri va fi perceput mult mai jignitor.

Așadar, învață să spui NU cu eleganță.

10. Practică delegarea sarcinilor:

Dacă faci parte dintre persoanele care cred că ele și doar ele le pot face pe toate așa cum trebuie, trebuie să admiți că viața ta numai simplă nu este.

Dacă vrei să mai și respiri învață să practici delegarea, chiar și în afara serviciului: copiii și soțul pot rezolva diverse sarcini gospodărești dacă li se cere și sunt încurajați să o facă.

Aplică principiile delegării:

  • alege ce vrei să delegi – stabilește sarcini de rezolvat în funcție de deprinderile și experiența necesare (nu îi cere soțului tău să facă plăcinta, dar îl poți ruga să dea pe răzătoare dovleacul)
  • explică pe înțelesul celuilalt ceea ce dorești (dacă trimiți copilul la aprozar posibil să nu știe diferența dintre pătrunjel, păstârnac și țelină, dar îi poți da o listă)
  • dacă stabilești sarcini personale și recurente, de genul ordine în cameră, dus gunoiul sau udat florile, informează și asupra consecințelor neîndeplinirii acestora și ține-te de cuvânt
  • urmărește progresul în îndeplinirea sarcinilor (așa poți observa bunăvoința și interesul)
  • laudă rezultatele bune (chiar și pe cele mai puțin bune, dacă se vede sârguința)

De ce să faci toate acestea?

Pentru că astfel îți vei putea reduce stresul și nu vei mai fi copleșită de toate sarcinile pe care le ai de terminat.

Aplicând unele din ideile de aici îți vei putea face ceva mai mult timp pentru tine și pentru lucrurile cu adevărat importante.

Dacă îți simplifici cât de puțin viața vei vedea că te vei putea bucura de timp alături de cei dragi ție, fără grija treburilor veșnic nefinalizate.

Altfel spus, dacă lucrurile din jurul tău sunt în ordine și așezate pe făgașul normal, mintea ta va fi mai liberă și vei putea să te bucuri mai mult de viață!

 

Please follow and like us:
error

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *